10 березня в газеті "Голос України" опубліковано Закон № 1217-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі". Закон набере чинності 10 червня 2021 року, крім окремих положень, якими передбачено, що протягом трьох місяців з дня опублікування цього Закону Кабмін повинен затвердити нормативно-правові акти, що випливають із цього Закону.
Законом запроваджується облік трудової діяльності працівника в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Законом врегульовано механізм накопичення, обробки та використання цієї інформації, зокрема, для підтвердження наявного стажу роботи та призначення пенсій.
Відповідні зміни внесено до Кодексу законів про працю України, Основ законодавства України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, Законів України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про державну службу» та деяких інших законодавчих актів щодо запровадження
Законом передбачено:
- установити п’ятирічний перехідний період для включення до Державного реєстру відомостей з паперових трудових книжок про трудову діяльність працівника (протягом цього періоду застосовуватиметься як паперова трудова книжка, так й електронна форма уже наявних або внесених відомостей про трудову діяльність працівника з Державного реєстру);
- визначити, що внесення відомостей про трудову діяльність до Державного реєстру через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України у вигляді сканованих або оцифрованих копій, передбачених законодавством документів (трудової книжки, довідок тощо), здійснюється працівником і роботодавцем із обов’язковим накладенням кваліфікованого електронного підпису;
- установити, що після внесення відомостей про трудову діяльність працівника до Державного реєстру, роботодавець зобов’язаний видати оригінал паперової трудової книжки йому на руки під підпис, при цьому також передбачено обов’язок роботодавця вносити на вимогу працівника до паперової трудової книжки записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення;
- запровадити можливість автоматичного призначення пенсії (без особистого звернення особи) зі збереженням за особою права відстрочення виходу на пенсію, при цьому, якщо особою перенесено призначення пенсії та продовжено перебування у трудових відносинах, розмір її пенсії підвищуватиметься на 0,5–0,75 %. В рамках автоматичного призначення пенсій також передбачено можливість визначення за допомогою програмних засобів Державного реєстру найбільш вигідного варіанту для призначення пенсії, включаючи дату такого призначення.
Така реформа створить можливості для:
- зменшення витрат роботодавців на ведення паперового документообігу;
- спрощення доступу до інформації про набутий стаж працівників для призначення виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, насамперед у випадку тимчасової втрати працездатності;
- врахування даних стосовно освіти та кваліфікації, яку має працююче населення та яку отримують молоді люди, для забезпечення узгодження пропозицій, які існують на ринку праці, та планування підготовки (перепідготовки) фахівців за актуальними напрямками;
- усунення можливих ризиків і негативних наслідків втрати трудової книжки, її фізичного пошкодження, фальсифікації та внесення недостовірних відомостей до цього документа.
Яким вимогам повинні відповідати скан-копії трудової книжки:
- скановані копії виготовляються з оригіналів трудової книжки та документів про стаж;
- скан-копія повинна бути кольорова;
- сканувати необхідно усі заповнені сторінки трудової книжки в хронологічному порядку (незаповнені сторінки трудової книжки (вкладиша) сканувати не потрібно);
- скан-копія має бути чітка та читабельна;
- відскановані документи необхідно зберігати у форматих jpg або pdf;
- розмір кожного файла не має перевищувати 1 мб;
- назви файлів мають відповідати виду відсканованого документа.
Як працівнику скористатись сервісом «Електронна трудова книжка»?
- Отримати кваліфікований електронний підпис (КЕП).
- Перейти на вебпортал електронних послуг за посиланням portal.pfu.gov.ua та увійти до системи.
- Обрати пункт меню «Електронна трудова книжка», а у разі його відсутності, натисніть на власний ПІБ у верхньому меню вебпорталу.
- Ознайомитись із наявними записами в електронній трудовій книжці
- Подати скан-копії паперових документів про стаж.
Як роботодавцю скористатись сервісом «Електронна трудова книжка»?
- Отримати кваліфікований електронний підпис (КЕП).
- Перейти на вебпортал електронних послуг за посиланням portal.pfu.gov.ua та увійти до системи.
- Обрати пункт меню «Надання скан-копій» трудової книжки працівника».
- Зазначити дані працівника (ПІБ та реєстраційний номер облікової картки платника податків).
- Прикріпити та відправити скановані копії трудової книжки та скановану копію заяви працівника про надання дозволу на обробку його персональних даних.
Більше інформації та статей на нашому новому сайті analityk.com.ua